ישנים ופעילים

.ישנים ופעילים

אולי מסיבות רומנטיות, או מיסטיות או דתיות, עדיין קיים הדימוי של השינה כמצב דמוי “לימבו”, של גוף דומם נטול פעילות ושל נפש תלויה אי שם בין שמים וארץ.

היום כבר ברור שהדימוי הזה רחוק מאד מהמציאות שאנחנו חווים מדי לילה.

שינה עם מעוף

שינה עם מעוף

נדון כאן ובמאמרי המשך את עיקרי התהליכים שקורים בשינה.

ככלל השינה היא מצב פעיל ! !

1 – גלי המוח.

אמצעי המחקר המשוכללים איפשרו לחקור את פעילות המוח ורמות הפעילות השונות שלו. מסתבר שהמוח פעיל מאד גם בשינה.

אחד ממכשירי המחקר המרכזיים הוא האנציפלוגרף ( EEG  ) באמצעותו נעשה רישום של גלי המוח. גלי המוח חולקו לקבוצות בהתאם למשרעת ( תדירות / צפיפות הגל ) ולמתח ( גובה הגל ).

הפעילות הגלית הפכה לכלי מרכזי בקביעה אם הנבדק ישן ובאיזה שלב של השינה הוא נמצא.

2 – שלבי השינה.

היום מקובלת החלוקה של השינה ל 5 או 4 שלבים בהתבסס בעיקר על פעילות גלי המוח.

בהתאם לכך מונים את שלב הערות והערנות, בו הגלים הנמוכים והצפופים ביותר ( גלי הבטא ), עבור דרך שלב ההירדמות אל שלב השינה השיטחית ואל שלב השינה העמוקה. בשלב זה הגלים הם האיטיים ביותר והגבוהים ביותר ( גלי הדלתא ).

כאן יש מעבר אל שלב מיוחד שהוגדר תחילה כ”שלב החלומות” ובהמשך הוגדר כשלב הרע”מ ( ריצוד עיניים מהיר ) או REM   – Rapid Eye Movement .

כל מחזור כזה של שלבי השינה נמשך כ 90 – 110 דקות וחוזר במשך הלילה בהתאם לכמות שעות השינה, עם שינויים אישיים משמעותיים עד להשכמה.

3 – המערכת האנדוקרינית

ממשיכה בשינה בפעילות תיזמון והפרשת הורמונים. העיקריים לעניננו בשלב זה הם הורמון הגדילה המופרש בעיקר בשלב השינה העמוקה והמלטונין המופרש מתחילת הלילה עד לשעות הבוקר המוקדמות.

4 – חום הגוף

מישתנה לאורך הלילה, תוך ירידה מתמשכת עד לפנות בוקר.

5 – השרירים

גם ממשיכים בפעולתם בכל זמן השינה ומפעילים את מערכת הנשימה, מערכת הדם ומאפשרים תזוזות ושינוי תנוחה מדי פעם.

 

גם בלא להיכנס בשלב זה לפירוט יתר, ברור שמערכות הגוף ובמיוחד המוח ממשיכים בפעילות מגוונת גם לאורך תהליך השינה ובשלבים מסויימים הפעילות אפילו נמרצת יותר מאשר במצב ערות.

חומר לעיון

National Institute of Neurological Disorders and Stroke .Brain Basics: Understanding Sleep. updated May 21, 2007

Morton, Kevin.  End-Your-Sleep-Deprivation.com., Stanford Sleep & Dreams. The Five Stages Of Sleep & The Journey Through The Night

 

כל הזכויות שמורות.  אין להעתיק, לשכפל ולפרסם בכל סוג או צורה חומרים מהאתר ללא אישור מפורש מבעלי האתר.

השאר תגובה

השאר תגובה



מאמרים דומים:

עוד על שלבים ומחזורים

הכניסה לעולם השינה הדרגתית. במצב ערות פעילים במוחנו גלי ביתא וגמא הצפופים.     1 – שלב ההירדמות או הנמנום. עוצמים עיניים,

כמה לישון

כמה לישון  ? קיימים כללים לגבי שעות השינה המומלצות, לאור מחקרים ובדיקות מעבדה. הנתונים הם כלליים וחלים על מרבית האוכלוסיה.

שינה ערות

הטבע של ערות פעילה ושינה נכונה אנחנו חיים בסביבה מחזורית ידועה וצפויה של שינויי מזג אויר, חום וקור, עוצמת תאורה