גוף מלא שעונים ( ביולוגיים )

שעונים ביולוגיים ומיקצבים

התעוררתם בבוקר כמה דקות לפני צלצול השעון ? סימן שהשעון הביולוגי פועל כראוי.

בגופנו פועלים בכל רגע המוני שעונים, שקטים ויעילים. הם חיוניים ביותר לתיפקוד הנכון של גופנו.

השעונים הביולוגיים הם מנגנונים אורגניים היכולים למדוד זמן וכך קוצבים סדרי פעילות למערכות הגוף.

זה מתחיל כבר ברמת התא הבודד. בכל תא בגוף מתקתק שעון זעיר שדואג לקיים את מחזור התא – מיצירת התא ועד להתחלקותו. תהליך שנמשך כ 20 עד 24 שעות.

גם בליבנו שוכן שעון קטן הקובע את קצב הדופק של כ 72 פעימות בדקה.שילוב שעונים 1

במוח שוכנים השעונים המרכזיים הקוצבים מחזורים של מערכות כמו נשימה, חום הגוף, ייצור ואספקת ההורמונים וכמובן מחזורי הערות ושינה.

 המחזורים הנפוצים (בבני אדם)

המחזור היומיהצירקדיאני  (  ( Circadian Rhythm. הוא הרלבנטי ביותר לנושא השינה / ערות. משמעות השם מהשפה הלטינית   – circa dies “בערך יממה”.

יצויין שהמחזור האנושי הטבעי אינו של 24 שעות אלא כ 24.2 – 25 שעות.

המחזור האולטרדיאני – (Ultradian Cycle ). מיקצב שאורך המחזור שלו קצר מיממה. הזכרתי לעיל את קצב חלוקת התאים וקצב הדופק. במיקצב זה נכללים שלבי השינה, כאשר מחזור השינה של מבוגר נמשך כ 90 דקות.

המחזור האינפרדיאני – (Infradian Cycle). אורך המחזור שלו ארוך מיממה. בקבוצה זאת נכלל המחזור הנשי של כ 28 יום וגם מחזור הנדידה של הציפורים.

המיקצב השנתי – (Circannual Rhythm), המושפע מחילופי העונות, מזג האויר ובעיקר עוצמת האור הטבעי. מתבטא בשינויים הורמונליים ובצורה בולטת בשינויים במשיכה המינית וביחסים הבין אישיים. השיא בעונת האביב והתוצאה היא כמובן ריבוי החתונות בעונה זאת.

 סינכרון השעונים הביולוגיים

השעונים הביולוגיים מקיימים תהליך סינכרוניזציה רציף עם הסביבה ובעיקר אור היום המועבר למוח דרך העין. אותות חיצוניים אלו נקראים על כן קוצבי זמן. (Zeitgeber)

הנה כך תורם הטבע את חלקו למאמץ להגיע לבית הספר בזמן או להתעורר מספיק זמן לפני  הפגישה העסקית. בנסיעות לאזורי זמן שונים, נדרש גופנו לעבור תהליך סינכרון והתאמה לסביבה החדשה. כתוצאה, נוצר שיבוש זמני המוכר כתופעת היעפת – ג’ט לג ( Jet Lag ).

נערכו ניסויים בהם בודדו אנשים מתנאי סביבה טבעיים כמו אור, רעשי סביבה, שעונים. גם בתנאים אלה השעונים הביולוגיים המשיכו בפעילותם. אבל הוכח שוב ושוב שהמחזור האנושי הטבעי ארוך מ 24 שעות. ללא סינכרון יומי נוצרה סטיה מצטברת של כשעה לכל יממה.

לחריגה זאת של השעון הטבעי האנושי אין הסבר אבולוציוני סביר, משום שבעבר הרחוק היתה היממה קצרה יותר. כדור הארץ הצעיר הסתובב אז מהר יותר. הנחה אפשרית קושרת את החריגה של המחזור האנושי ליממה הירחית שאורכה 24 שעות ו 50 דקות.

 חומר לעיון

Psychology4A,  Robert Smyth Academy.. Biological rhythms and sleep. On 4 Apr. 2015

Blakemore, Colin & Jennet, Shelia. The Oxford Companion to the Body. Biological rhythms. 2001, on 4 Apr. 2015

השאר תגובה

השאר תגובה



מאמרים דומים:

כמה לישון

כמה לישון  ? קיימים כללים לגבי שעות השינה המומלצות, לאור מחקרים ובדיקות מעבדה. הנתונים הם כלליים וחלים על מרבית האוכלוסיה.

חקר השינה במעבדה

שינה במעבדת שינה עד לפני כ 100 שנה לא היתה התיחסות מדעית רצינית לתחום חקר השינה. פריצת הדרך נעשתה על

שינה ערות

הטבע של ערות פעילה ושינה נכונה אנחנו חיים בסביבה מחזורית ידועה וצפויה של שינויי מזג אויר, חום וקור, עוצמת תאורה