חיים עם יעפת

יעפת -Jet Lag  – מדוע ?

לטוס בימינו כבר אינו סיפור גדול. קונים כרטיס, עולים על מטוס וכעבור כמה שעות , כמה ארוחות וכמה כוסיות שתיה, יורדים בעולם אחר.

רוצים לקפוץ לתאילנד לעסקים או נופש ? ממריאים מתל אביב בשעה 23:00 וכעבור כ 11 שעות נוחתים בבנגקוק. אולי גם הצלחנו לישון כמה שעות.

בבנגקוק השעה  15:00 למחרת.  אבל גופנו פועל לפי השעון המקורי ואצלו השעה רק 10 בבוקר.

כידוע לנו, המיקצב הצירקדיאני מסונכרן בעיקר על ידי עוצמת האור.

כאשר בסביבה החדשה מתחיל להחשיך, גופנו עדיין פועל במתכונת המקורית של צהרי היום.

מוחנו ממשיך לפעול במתכונת המקורית שלו בישראל ובשעות הצהריים טמפרטורת הגוף בעליה ומוחנו דואג להפרשת המנה הדרושה של קורטיזול וסרוטונין המעוררים וממריצים.

אבל, הסביבה החדשה מחשיכה והמוח מקבל מסר סותר על הצורך בהכנות לשינה והורדה איטית של חום הגוף והפרשת מלטונין.

בו בזמן מחריף הלחץ ההומיאוסטטי  לשינה לאור שעות הטיסה והערות הרבות. זאת בניגוד להשפעת המיקצב הצירקדיאני לקיים מצב פעילות וערנות – לפי שעון ישראל המקורי.

נוצר כאן שיבוש בפעילות מיגוון השעונים הביולוגיים, מתערער הסינכרון שלהם וביניהם ועליהם להתחיל במלאכת ההתאמה לסביבה החדשה.

עולם קטן

עולם קטן

 

תופעת היעפת  המוכרת לנו בשם  “ג’ט לג”  Jet Lag  מכונה רפואית בשם  Circadian Desinchronization . כשמו כן הוא – שיבוש הסינכרון הטבעי של המחזור הצירקדיאני.

תופעות הלוואי אישיות, בהתאם לגיל, הכושר הגופני והמצב הבריאותי של כל אחד.

השיבושים יבואו לידי ביטוי בהרגשת עייפות, קושי להתרכז ולקבל החלטות, כושר התמצאות לקוי, פגיעה בזכרון, תגובות איטיות, מצב רוח ירוד. כמו כן צפויות בעיות עיכול, שלשול או עצירות.

מערכת השתן עלולה להכביד בפעילות לא רגילה ובהפרעה חריגה בעיקר בלילה.

הרגישות האישית לשינויים עלולה לגרום להצטננות עד שפעת, שינויים במחזור החודשי ויסתבר שהתרופות הרגילות שלנו פחות מועילות.

 

ככל שנעבור יותר אזורי זמן, זאת אומרת קוי אורך, צפויים שיבושים קשים יותר. הביטויים יהיו פחות חריפים בטיסה מערבה, כאשר אנחנו מאריכים את שעות היממה. גופנו מגיב קל יותר בהארכת  לוח הזמנים.

משך זמן ההסתגלות הוא גם פונקציה אישית, אך צפוי להימשך מספר ימים ואף שבוע או יותר. כאן צריכים לעבור תהליך התאמה וסינכרון של כמה שעונים ביולוגיים – כמו מחזור דופק הלב, מערכת השתן, טמפרטורת הגוף, המערכת ההורמונלית. לכל מערכת כזאת קצב הסתגלות שונה.

כך לדוגמה, טמפרטורת הגוף מתאימה עצמה ב 40 דקות ליום. לפיכך, במעבר של 4 אזורי זמן, יידרשו לטמפרטורת הגוף  6 ימי הסתגלות.

 

אבל לא צריך לטוס רחוק כדי לסבול מהתופעות האלה. החיים העכשוויים ממציאים לנו נסיבות מספיקות ליצירת שיבושים כאלה על ידי עבודת משמרות, פעילות לילית מוגברת ומיעוט שינה.

 חומר לעיון

מאייס, קאתלין. אור עם.  להתגבר על יעפת. 1995

Nordqvist, Christian. Medical News Today.What Is Jet Lag? What Causes Jet Lag? How Do You Prevent Jet Lag?.  26 September 2009

 

כל הזכויות שמורות.  אין להעתיק, לשכפל ולפרסם בכל סוג או צורה חומרים מהאתר ללא אישור מפורש מבעלי האתר.

השאר תגובה

השאר תגובה



מאמרים דומים:

יחסי הציבור של השינה

לשינה יחסי ציבור גרועים הדוברים בשם היעילות, רואים בשינה זמן מבוזבז. סיסמתם הידועה – “יהיה זמן לנוח אחרי 120  “.