עוד על שלבים ומחזורים

הכניסה לעולם השינה הדרגתית.

במצב ערות פעילים במוחנו גלי ביתא וגמא הצפופים.    מעגל שלבים

 1 – שלב ההירדמות או הנמנום.

עוצמים עיניים, נרגעים ונותנים לגלי אלפא לתפוס מקום. השלב הזה קצר, רק כ 1 – 7 דקות. יש המגדירים שלב זה כמצב ערות מופחתת.

 2 – הרגיעה מאפשרת את המעבר  לשלב השינה הקלה. הערנות והמודעות לסביבה פוחתים עד להיתנתקות מלאה. חום הגוף בירידה והנשימה והדופק סדירים יותר. אין להיבהל מתופעות של עוויתות ותחושת נפילה פתאומית או הזיות היפנגוגיות ( hypnagogic hallucinations ). זה קורה, צפוי ולא מזיק.

עכשיו גלי האלפא מפנים מקומם לגלי תטא האיטיים יותר. הגירויים של אור וקול נחסמים, אבל עדיין ניתן להעיר את הישן בקלות יחסית.

כל זה קורה בשלב קצר שנמשך כ 5-10 דקות.

 3 – שלב השינה העמוקה בשלב זה, גלי תטא מפנים את מקומם בהדרגה לגלי דלתא האיטיים מאד וגבוהים.  שלב זה גם יוגדר  כשלב הגלים האיטים  ( SWS – Slow Wawes Sleep ).

עכשיו הנשימה איטית, הגוף רפוי לחלוטין והדופק מתון. קשה להעיר את הישן וגם לא יזכור דבר.

זהו שלב ממושך של כ 40 – 50 דקות.

 כל שלושת השלבים עד כאן מוגדרים כשלבי NREM – ללא ריצוד עיניים מהיר.

 4 – רע”מ ( ריצוד עיניים מהיר ) או REM .

זהו שלב חריג ושונה מכל קודמיו.

בולטת בו הפעילות הערה של גזע המוח שאפילו עולה על הפעילות במצב ערות.

מאפיין ייחודי נוסף הוא מצב שיתוק שרירי השלד והעוררות המינית.

אחת ההגדרות מתארת את יחודיות השלב הזה : “מוח מופעל בגוף משותק”.

אורך שנת REM  ראשונה כ 1 – 10 דקות.

 

כל השלבים האלה מהווים מחזור אחד בתהליך השינה. במשך שנת לילה נעבור כ 4 עד 6 מחזורי שינה, בהתאם לאורך השינה.

מחזור שינה ראשון נמשך 60 – 90 דקות.

 אולם, המחזורים הבאים לא יהיו זהים ויהיו בעלי מאפיינים יחודיים.

         ·            במחזור שינה שני – שלב השינה העמוקה, שלב 4 מתקצר ושלב 2, שלב השינה הקלה מתארך. שנת REM  תתארך משמעותית לכדי 10 – 20 דקות. סה”כ אורך המחזור יהיה כ 100 – 110 דקות.

         ·            במחזורים שלישי ואילך, שלב השינה העמוקה יתקצר מאד עד להיעלמות ושלב REM   יתארך לכדי 30 – 45 דקות. גם מחזורים אלו יהיו בני 90 – 100 דקות.

 המשמעות הכללית היא שבשליש הראשון של הלילה השינה תהיה עמוקה יותר ובשליש האחרון, השינה תהיה קלה יותר.

 על המשמעות של השינויים בין השלבים והמחזורים – בהמשך.

מקורות

Dr. William C. Dement.2017 End-Your-Sleep-Deprivation.com. The Five Stages Of Sleep & The Journey Through The Night

 

 

 

 

השאר תגובה

השאר תגובה



מאמרים דומים:

מחזורי שינה ושלבים

תהליך השינה מהלך שינה רגיל של אדם בוגר מאופיין במחזורי שינה של כ 90 – 110 דקות. המחזורים עצמם מחולקים

שינה ערות

הטבע של ערות פעילה ושינה נכונה אנחנו חיים בסביבה מחזורית ידועה וצפויה של שינויי מזג אויר, חום וקור, עוצמת תאורה

ישנים ופעילים

השינה כתהליך פעיל אולי מסיבות רומנטיות, או מיסטיות או דתיות, עדיין קיים הדימוי של השינה כמצב דמוי “לימבו”, של גוף