נסיונות לא לישון

אפשר לא לישון ?

במאמר קודם דובר על הגישה התומכת בשינה מועטה ורואה בשינה בזבוז זמן יקר. גישת “היעילות” הזאת זכתה לתומכים רבים שטענו בעד צמצום שעות השינה. היו גם מי שהלכו לקיצוניות של הימנעות כללית משינה ( כמובן, בגבולות שהטבע מרשה ).

אקדים ואומר שלאנושות ולמעשה לכלל היונקים שנחקרו עד כה, לא ניתנה האופציה לא לישון כלל.

אי שינה של יונקים משמעותה מוות.

 ההרפתקנים שקראו תיגר על השינה, עשו זאת בליווי רופאים וחוקרים. בזכות זה תועדו המקרים במלואם. הנסיינים נכשלו כמובן, אבל לפחות תרמו מידע חשוב לנושא חוסר שינה או חסך שינה.

פיטר טריפ בזמן הניסוי

פיטר טריפ בזמן הניסוי

פיטר טריפ

תקליטן ניו יורקי, אשר בשנת 1959 החליט לשבור שיא ולשדר רצוף כמה שיותר. הוא הצליח בכך במשך 200 שעות ( 8.3 ימים ).

רנדי גרדנר –  השיאן

בחור צעיר, בן 17,. החליט בינואר 1962 לשבור שיא גינס ולהישאר ער במשך 11 יום (264 שעות).  סייעו בידו שני חברים צמודים.  הוא אכן השיג שיא גינס והצליח להישאר ער במשך 261 שעות.

 

משמעות חוסר השינה היתה קשה בשני המקרים. שניהם סבלו מסימפטומים דומים, שהלכו והחריפו עם כל יום שעבר.

כבר בשלושת הימים הראשונים היתה בעיית מיקוד העיניים, חוסר קואורדינציה וחולשה פיסית.

אחרי 4 ימים התעוררו בעיות של רגזנות, בעיות ריכוז וזיכרון ואף תופעת הזיות ובלבול.

ביום השישי היתה בעיית קואורדינציה, דיבור איטי, שרירים רפויים.

הנסיונות הופסקו כאשר נראה שהמשתתפים הגיעו לגבול יכולתם והיה חשש לבריאותם או שפיותם או אפילו לחייהם.

עם תום המבצע ולאחר שישנו היטב, לכאורה חזרו הבחורים לאיתנם. אבל, לפי עדות אשתו של פיטר טריפ, הוא השתנה מאד והזוג התגרש.

בגלל החשש מהתוצאות החמורות, גם בהמשך לא נערכו ניסויים בבני אדם לבדיקת מניעת שינה קיצונית.

 

אבל לא צריך להגיע לקיצוניות כזאת כדי להיות מודעים להשלכות של חוסר שינה מספקת. העובדות בשטח הן שאפילו לאחר לילה אחד ללא שינה נפגע התיפקוד האנושי. לאורך זמן, כאשר צוברים חוסר שינה, ההשלכות תהיינה חמורות יותר ויותר.

 לעיון

Tamsen Butler, LoveToKnow, Sleep Deprivation Studies, On 4 Apr. 2015

 Sarah, Klein. The Huffington Post, 8 Scary Side Effects Of Sleep Deprivation, Updated: 09/18/2014

השאר תגובה

השאר תגובה



מאמרים דומים:

סקר שינה ובריאות בישראל

 סטטיסטיקה ישראלית על שינה קצת נתונים יבשים על מצב השינה של הישראלים. הנתונים פורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהודעה

יחסי הציבור של השינה

לשינה יחסי ציבור גרועים הדוברים בשם היעילות, רואים בשינה זמן מבוזבז. סיסמתם הידועה – “יהיה זמן לנוח אחרי 120  “.

חסך שינה קטן, גדול, גדול יותר

חיים עם חסך שינה  במאמר קודם הוזכרו נסיונות לקביעת שיאים של ערות ללא שינה. המפורסמים הם פיטר טריפ ורנדי גרדנר